“Jak żyć bez lęku” – Tanya J. Peterson

Trudno wyobrazić sobie życie bez lęku. Wszyscy go odczuwamy i nie ma w tym niczego złego. Wręcz przeciwnie. Lęk jest uczuciem potrzebnym, chroni nas przed podejmowaniem niepotrzebnego ryzyka, stanowi ważne ogniowo systemu obronnego, w który wyposażyła nas natura. Zdarza się jednak, że lęk – to władcze i despotyczne uczucie –  potrafi przejąć kontrolę nad życiem człowieka, odbiera mu chęć do działania, bowiem „bywa głęboko zakorzeniony w naszych myślach, uczuciach i działaniach, więc pozbycie się go wymaga czasu i sporej dawki cierpliwości”. „Jak żyć bez lęku. 101 sposobów, aby uwolnić się od niepokoju, fobii, ataków paniki” to praktyczny poradnik dla wszystkich, którzy chcą „uwolnić od pułapki, jaką jest życie w ciągłym napięciu”.

Tanya J. Peterson jest cenioną specjalistką z dziedziny zdrowia psychicznego oraz autorką kilku bestsellerowych książek. Przedstawione przez nią sposoby na walkę z lękiem, wskazówki, narzędzia i techniki, którymi czytelnik może się posłużyć, by ulżyć sobie w cierpieniu,  zostały opracowane przy współpracy z naukowcami i praktykami, którzy od lat czynnie pomagają osobom z zaburzeniami lękowymi. W „Jak żyć bez lęku. 101 sposobów, aby uwolnić się od niepokoju, fobii, ataków paniki” Tanya J.Peterson opiera swoje porady na uznanych metodach popartych badaniami naukowymi: technice uważności, akceptacji i zaangażowania, krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach, psychologii pozytywnej i terapii poznawczo – behawioralnej.

Książka podzielona jest na pięć rozdziałów, w których autorka w prosty i zrozumiały sposób odpowiada na nurtujące nie jednego czytelnika pytania: Jak zagłuszyć lękowy system alarmowy i zrobić miejsce dla pozytywnych myśli? Jak zmienić perspektywę i sposób działania w pracy i szkole? Jak uzdrowić relację z bliskimi ? Jak poradzić sobie z lękami dziennymi i nocnymi? i wreszcie : Jak żyć bez lęku przez całe życie? Jak sama zaznacza we wstępie : „każda z proponowanych przeze mnie metod jest skuteczna, jednak z pewnością niektóre z nich spodobają ci się bardziej niż inne. Każdy z nas jest wyjątkowy i każdy inaczej przeżywa stany lękowe. Dlatego to, co pomogło mnie, niekoniecznie musi zadziałaś u ciebie. Cierpliwość, praktyka i  wytrwałość pozwolą ci odkryć własne sposoby radzenia sobie z lękiem”.

Poradnik jest bardzo przejrzysty. Część porad wieńczona jest zadaniem do samodzielnego wykonania. Tanya J. Peterson dużo miejsca poświęca szeroko rozumianej higienie życia: oddechowi ( „Natura wyposażyła nas w doskonały system redukcji lęku: oddechowi, zdrowemu odżywianiu, odpowiedniej ilości snu, dotlenianiu organizmu i ruchowi na świeżym powietrzu. Autorka zwraca uwagę, że osoba zmagająca się z zaburzeniami lękowymi powinna zadbać zarówno o mózg, jak i swoje ciało, bo „ostatecznie lęk powstaje w mózgu, ale objawia się w ciele”. Sporo pisze też o akceptacji ( „z pułapki może się wydostać tylko wtedy, gdy zaakceptujesz jej obecność i przestaniesz walczyć”) i zrozumieniu, że lęk wydaje się prawdziwy, ale taki nie jest („oszukuje nas, manipuluje naszymi myślami, emocjami przekonaniami”).

„Jak żyć bez lęku. 101 sposobów, aby uwolnić się od niepokoju, fobii, ataków paniki” nie oferuje złotego środka, dzięki któremu każdy, kto sięgnie po książkę, na sto procent i bez większego wysiłku wyzwoli się ze szponów lęku, ale zawiera wiele cennych, praktycznych wskazów, jak radzić sobie w trudnych chwilach. Najbardziej podobał mi się punkt 102., w którym Tanya J. Peterson wskazuje „najskuteczniejsze narzędzie do walki z lękiem”. Warto sięgnąć po „Jak żyć bez lęku. 101 sposobów, aby uwolnić się od niepokoju, fobii, ataków paniki”, by przekonać się, co nim jest!

Autorka recenzji: Ewa Ciężkowska-Rumin

“Jak żyć bez lęku” znajdziecie w księgarni online selkar.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *